Aduex

Wat doet een Internet Marketeer?

Online marketing is booming business de laatste jaren. Steeds meer mensen verdiepen zich in deze vorm van marketing en verdienen er dan ook goed geld aan. Maar wat houdt internet marketing precies in en wat doet een internet marketeer eigenlijk?

 

Wat is Internet Marketing?

Internet marketing is eigenlijk niets meer dan marketing, maar dan op het internet. Als je je bezig houdt met online marketing dan help je andere bedrijven met het verbeteren van hun online positie.
Zo is bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie, waarbij je je best doet om een goede positie in Google te krijgen, een van de onderdelen van internet marketing. Maar ook social media of adverteren horen bij het takenpakket van de online marketeer.

 

5 eigenschappen die je als online marketeer moet hebben

Volgens Ruben van usarchy heeft elke online marketeer 5 eigenschappen nodig.

1. Leergierigheid

Geen gebied in marketing is zo in ontwikkeling als online marketing. Als online marketeer zul je continu je kennis moeten bijspijkeren.
Je zult dus blogs bij moeten bijhouden, boeken moeten lezen, cursussen moeten volgen of eigenlijk gewoon alles waarmee je goed op de hoogte blijft van de laatste nieuws.

2. Onafhankelijk denken

Iedereen kan je de beste (en goed bedoelde) adviezen geven. Toch zul je pas verder komen als je zelf je mening velt. Luister niet, maar leer. Verander niet continu je strategie omdat iemand anders dit zegt. Leer van andere ervaringen en ga zelf op onderzoek!

3. Geduld

Internet marketing gaat altijd langzamer dan je zelf wilt. De resultaten in Google blijven uit, die duizenden bezoekers op je website komen maar niet en de volgers op twitter zijn ook nergens te vinden.
Als je bezig gaat met online marketing heb je geduld nodig.
Heb je geen geduld? Dan gaat dit vak nooit iets voor je worden. Het geduld wat je moet hebben zul je ook aan je opdrachtgevers moeten overdragen. Ook zij zullen eens in de zoveel tijd ongeduldig worden en vragen om resultaten. Het is dan aan jou, als internet marketeer, om je opdrachtgevers gerust te stellen.

4. Analytisch

Wil je de marketing op het internet verzorgen dan moet je wel gek zijn op data. Je moet het leuk vinden om cijfers te analyseren en aan de hand van data nieuwe strategie├źn te bedenken. Nu schrikt dit misschien wel wat af, maar de data waar je mee werkt als online marketeer is niet die data zoals je die vroeger bij wiskunde kreeg.
Nu krijg je data over bijvoorbeeld het aantal bezoekers op je website, het aantal nieuwe volgers of misschien zelfs wel het aantal nieuwe klanten via je website.

5. Overtuigingskracht

Zeker als je in een traditionele of grotere organisatie werkt is overtuigingskracht belangrijk. Hoewel online marketing steeds populairder wordt zul je vaak tegen obstakels oplopen.
Je zult de marketingafdeling moeten overtuigen, je leidinggevende of je opdrachtgever. Als het om marketing gaat dat gaat altijd om de ROI. Dus wat is de investering, wat heeft het gekost, en wat heeft het opgeleverd.
Zolang de resultaten meer zijn dan de investering dan is het goed. Maar dit weet je helaas niet altijd van te voren. Heb jij een online marketingcampagne gemaakt dat zul je deze wel moet kunnen overbrengen.

Posted in

Laat een reactie achter





wat-doet-een-internet-marketeer

Meer lezen

Dit bericht delen